Ciąg dalszy lekturowej epopei (źródło:
http://www.onet.pl):
Poniżej podajemy listę lektur znajdującą się w projekcie rozporządzenia.
Szkoła podstawowa - I etap edukacyjny (klasy I - III):
Alan Aleksander Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka; Władysław Bełza - Kto ty jesteś? Polak mały!; Jan Brzechwa - Moje ulubione wiersze; Wanda Chotomska - Legendy polskie; Alina i Czesław Centkiewiczowie - Anaruk, chłopiec z Grenlandii; Maria Kruger - Karolcia; Hugh Lofting - Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Astrid Lindgren - Dzieci z Bullerbyn; ks. Jan Twardowski - Patyki i patyczki; Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski; inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej. Szkoła podstawowa - II etap edukacyjny (klasy IV - VI):
Carlo Collodi - Pinokio; Karol Bunsch - Dzikowy Skarb (fragmenty); Daniel Defoe - Robinson Crusoe; Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy; Rudyard Kipling - Księga Dżungli; Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń (fragmenty); Clive Staples Levis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa; Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza; Zbigniew Nienacki - Pan Samochodzik i Templariusze; John Ronald Reuel Tolkien - Władca Pierścieni; Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów; ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę; Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące z regionu. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości i potrzeb uczniów: 1) utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką, 2) teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej, literatury science fiction.
5. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.
Gimnazjum:
1. Wybrane utwory z klasyki światowej: Biblia (w tym Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa - fragmenty); Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty); Sofokles - Antygona; Pieśń o Rolandzie (fragmenty); Wiliam Szekspir - Romeo i Julia; Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty); Karol Dickens - Opowieść wigilijna; Antoni Czechow - Śmierć urzędnika; Antoine de Saint Exupéry - Mały Książę; Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze.
2. Wybrane utwory z klasyki polskiej: Bogurodzica; Arkady Fiedler - Dywizjon 303; Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec; Melchior Wańkowicz - Ziele na kraterze; Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty); Jan Kochanowski - Pieśń: Czego chcesz od nas, Panie... oraz wybrane fraszki i treny; Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr; Adam Mickiewicz - Ballady i romanse, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty); Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy; Aleksander Fredro - Zemsta; Bolesław Prus - Kamizelka; Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty); Stefan Żeromski - Syzyfowe prace; Zofia Kossak - Szczucka - Bursztyny.
3. Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku (w tym utwory: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego).
4. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).
5. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.
6. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży np. Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej.
7. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.
8. Przykłady literatury biograficznej i pamiętnikarskiej (Paweł Zuchniewicz - Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża; Karolina Lanckorońska - Wspomnienia wojenne).
9. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne, reklamowe.
10. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden w każdej klasie).
11. Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).
Szkoły ponadgimnazjalne - kształcenie w zakresie podstawowym:
1. Literatura polska: Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej; Jan Kochanowski - pieśni, treny (wybór); poezja baroku (wybór); Ignacy Krasicki - Pieśń: Hymn do miłości Ojczyzny, satyry i liryki (wybór); Stanisław Staszic - Przestrogi dla Polski (fragmenty); Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz, Dziady cz. III; Juliusz Słowacki - Kordian lub Zygmunt Krasiński - Nie- Boska komedia (wybrane sceny z dramatu), Listy (wybór); wybór poezji romantycznej (w tym utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida); Bolesław Prus - Lalka; Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty); Henryk Sienkiewicz - Quo vadis, Potop; wybór poezji młodopolskiej; Stanisław Wyspiański - Wesele; Władysław Stanisław Reymont - Chłopi, tom I: Jesień; Stefan Żeromski - Ludzie bezdomni, Przedwiośnie; Maria Dąbrowska - Noce i dnie (fragmenty); Zofia Nałkowska - Granica; Sławomir Mrożek - Tango; Tadeusz Borowski - Pożegnanie z Marią (wybór); Gustaw Herling-Grudziński - Inny świat (fragmenty); Jan Dobraczyński - Listy Nikodema; wybór poezji XX wieku (w tym utwory Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Tadeusza Różewicza, Mirona Białoszewskiego, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Barańczaka, ks. Jana Twardowskiego); Jan Paweł II - Pamięć i tożsamość; Ryszard Kapuściński - Cesarz; abp Kazimierz Majdański - Będziecie Moimi świadkami...; inne wybrane fragmenty prozy dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) i eseistycznej; inne utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela; teksty kultury (adaptacje filmowe powieści i inne filmy, spektakle teatralne, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe).
2. Literatura powszechna: Sofokles - Król Edyp; Horacy - wybór pieśni; Wiliam Szekspir - Makbet; Molier - Świętoszek; Johann Wolfgang von Goethe - Cierpienia młodego Wertera (fragmenty); Fiodor Dostojewski - Zbrodnia i kara; Joseph Conrad - Lord Jim; Clive Staples Levis - Listy starego diabła do młodego; George Orwell - Folwark zwierzęcy.
Szkoły ponadgimnzjalne - kształcenie w zakresie rozszerzonym:
1. Literatura polska: Jan Kochanowski - Treny; wybrany dramat romantyczny Juliusza Słowackiego lub Zygmunta Krasińskiego; Stanisław Ignacy Witkiewicz - Szewcy (fragmenty); Maria Kuncewiczowa - Cudzoziemka; Wiesław Myśliwski - Kamień na kamieniu lub Antoni Libera - Madame; wybrany utwór polskich pisarzy emigracyjnych (Andrzeja Bobkowskiego i Józefa Mackiewicza).
2. Literatura powszechna: Dante Alighieri - Boska Komedia (fragmenty Piekła); Franz Kafka - Proces (fragmenty); Michaił Bułhakow - Mistrz i Małgorzata; Święty Augustyn - Wyznania (fragmenty); Platon - Obrona Sokratesa.
3. Zaproponowany przez uczniów i nauczyciela utwór literatury polskiej, europejskiej lub światowej.
Jedno mnie zastanawia: ograniczenie największych powieści do fragmentów. "Don Kichot", "Proces"," Cierpienie Młodego Wertera" itp. Jasne, są lektury, których nie trzeba czytać w całości, a ograniczenie ich do fragmentów czyni je wręcz lżej strawnymi

ale coś, co ma fabułę, trudno ograniczać do fragmentów. "Proces" we fragmentach? Dla mnie to paranoja. "Nad Niemnem"? to samo.
Ech...