Strona 1 z 3

Nowe logo Uzdrowiska

PostNapisane: niedziela, 18 mar 2007, 21:13
przez Deja Vu
Obrazek Uzdrowisko Kołobrzeg postanowiło zmienić swój wizerunek; zmienić oczywiście na korzyść. Poprawić, unowocześnić, uszlachetnić. Pominąwszy fakt, iż zmiana wizerunku bywa bardzo ryzykowna i wręcz niewskazana wobec firm i organizacji o ugruntowanej już pozycji i roli na określonym rynku odbiorców, gdzie nawet pewna "przestarzałość" doskonale rozpoznawalnych i wypełniających swoją rolę symboli i treści jest w pełni uzasadniona; takie przedsiębiorstwo jak Uzdrowisko porwał się na taką zmianę. Porwało, bo trudno tu mówić o profesionalnie opracowanej strategii merketingowej, zwłaszcza gdy efekt jest taki, jak na załączonym obrazku. Uzdrowisko uznało, że zmianę wizerunku należy zacząć od zmiany loga... hmmmm, ok. ludzie kojarzą określoną firmę, a co za tym idzie jakość z tak zwanym logiem, które w przypadku wartościowych marek (wysokiej jakości towarów lub usług i ugruntowanej pozycji na rynku) stanowi równie wielką i strzeżoną wszelkimi prawami wartość. Tak więc świadome roli i wartości tak zwanego loga, Uzdrowisko ogłosiło konkurs na projekt swojego nowego znaku graficznego. Przez parę miesięcy swoje propozycje mógł składać każdy, każdy do którego informacja o nim dotarła :( Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że zarówno ci, którzy decyzję o wyłonieniu nowego loga Uzdrowika w drodze "powszechnego" konkursu podjęli, jak ci (a może szczególnie ci, którzy efekt wiadomy Uzdrowisku poprzez swą średnio logiczną, a już z pewnością nieprofesjonalną dla mnie ocenę zafundowali) zapomnieli o (lub zapomnieli się zapoznać) z podstawowymi regułami i zasadami funkcjonowania takiego elementu całej oprawy wizualnej, jakim jest LOGO. Nie będę się rozpisywać, ani przytaczać teorii. Z resztą, czy one wogóle są tu potrzebne? Opracowano je na najprostrzych zasadach i postrzeżeniach przeciętnego odbiorcy. Owszem, posiadam wyższe wykształcenie w tej dziedzinie i niegórnolotnym byłoby to przeze mnie uczynić, ale powiem krótko, językiem przeciętnej osoby, mieszkańca, może kuracjusz, może turysty, może młodej, może starszej osoby... "to" logiem nie jest. Logo, to ZNAK - ponadczasowy, a więc nie przypadkowy. Za 20 lat to, co dziś uznamy za nowoczesne będzie dla nowego pokolenia co najmniej przestarzałe. Czy oznacza to, że należy to zmienić? Ile raz od początków swego istnienia CocaCola zmieniła swoje logo? Zmiana... cóż, odważna decyzja. Tak odważna, że aż nieracjonalna??? Z pewnością nieracjonalne było już powieżeni misji stworzenia, zaprojektowania nowego logotypu przypadkowym "konkursowiczom". Do głębi żałuję, że efekt jest wiadomy. Żalu nie mam do ZWYCIĘZCY owego konkusu... Żal... i odrobinę złości, a raczej pretensjii mam do "JURY" szanownego!!! Nie mam pojęcia kto w nim był, ale równie jak nie mam pojęcia o tym, tak ten KTOŚ nie miał pojęcia o grafice użytkowej. Jest mi przykro, że Uzdrowisko, a więc nie byle co, ale UZDROWISKO nie postawiło na profesjonalizmi i zamiast loga, ma za przeproszeniem byle co. Literat nazwałby ten niby graficzny twór przerostem treści nad formą (odsyłam tu do zapoznania się z opisem, tudzież legendą autora do swego projektu), osoba o "niefysublimowanym" poczuciu estetyki kolorowym, przyjemnym czymś (może nadrukiem na piłkę plażową), ja (osoba świadoma roli znaku, jakim jest logo, dobre logo, czyli funkcjonujące zarówno samodzielnie, jak i liternictwem, bądź nim będące, ja i formie monochromatycznej, czy przestrzennej, na rozmaitych nośnikach komunikacyjnych-wizytówkach, papeterii, samochodach, czy elewacjach budynków, neonach i w czrnobiałych gazetach) nazwę to, starając się bardzo nie obrazić szanownego JURY i ZWYCIĘZCY konkusru, SUPER KICZEM NICZYM WIĘCEJ.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 00:46
przez Elfik
Mi to logo przypomina kulę ziemską i pasuje bardziej jako logo międzynarodowego koncernu. No chyba, że nasze uzdrowisko ma w planach globalną ekspansję :wink:
Ewentualnie pasowałoby do jakiejś organizacji ekologicznej, kojarzy się z ziemią i powietrzem, ale samo w sobie niestety nijak nie kojarzy sie z uzdrowiskiem. Chyba poprzednie logo było bardziej charakterystyczne.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 00:51
przez Deja Vu
Uzdrowisko Kołobrzeg to nie byle przedszkole aby powierzać wykreowanie swojego wizerunku (że niby lepszego), przypadkowym "twórcom grafiki". Zwłaszcza, że dzisiaj to co każde dziecko narysuje kredkami, można zrobić za pomocą najprostszego programu komputerowego. Tym cenniejsza wydaje mi się w dzisiejszych czasach wiedza i doświadczenie. Może Zarząd Uzdrowiska uznał, że ten sposób wyłonienia nowej propozycji wizerunku wizualego pozwoli uzyskać "świeże" spojrzenie, a może to był po prostu najtańszy sposób, a może jedno i drugie. Intencje być może dobre i szlachetne, ale świadomość marketingowa żadna. Efekt widać. Może nie zawsze i nie wszędzie, ale przeważnie w stuacji gdy żaden projekt nie jest dość dobry, zlecający (niezależnie od tego czy jest to konkurs, czy oferta zlecenia konkretnemu wykonawcy), i zwłaszcza gdy jest to tak poważne przedsiębiorstwo, nie akceptuje żadnego; aż do skutku, do zadawalającego efektu, który ma profitować przez kilkanaście, kilkadziesiąt lat....a może na zawsze. Mam pretensje... nie, żal do Jury, że zadowoliło się czymś takim, bo to ONO niestety miało ostatnie słowo. Skoro już się tak stało, pomyśl co by było gdyby profesor wykładowca mając przed sobą studenta z wieloma projektami, ale powiedzmy w ocenie profesora niedoskonałymi akceptował do realizacji najmniej kiepski z nich, tyko po to... no właśnie po co? Nie rozwinie to studenta, profesorowi pozostanie niesmak, a w efekcie urzeczywistni się COŚ, co dołączy do stosu nierozpoznawalnych, bliźniaczych chautur, niczemu niesłużących, nie broniących się same w swej treści, bez śmiesznych dopisanych teorii.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 06:44
przez sen
To logo jest bardzo nijakie. Zakładane przez komisję konkursową europejskość i uniwersalizm swoją drogą, ale Kołobrzegowi i jego uzdrowisku potrzebny jest znak identyfikujący, bez daleko idącej symboloki. Takich kul ziemskich, złożonych z serpentyn i różnokolorowych fal, użytych jako logo, pojawiło się w Polsce ostatnio bardzo wiele, poniżej przykład:
http://www.ilawa.com.pl/_upload/banery/logolot.gif
Myślę, iż niezależnie od tego, że projekt wygrał, nie musi automatycznie stać sie logo kołobrzeskiego uzdrowiska.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 09:04
przez Konsul
Logo zupełnie nie kojarzy się z uzdrowiskiem Kołobrzeg. A to chyba ma być jego główne zadanie.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 09:14
przez telka_es
O ja.... proste banalne - bez wyrazu..... nie to nie może być nasze logo!! Nie jestem co prawda specjalistą w dziedzinie grafiki ale mi się ten znak nie podoba ;> !! Do mnie bynajmniej jako do potencjalnego klienta by nie przemówił i nie przemawia jako do mieszkańca. Moim skromnym zdaniem (zdaniem laika ) tu potrzeba czegoś więcej, czegoś mocniejszego, z chatakterem ;p co chwyci, co porwie, a nie co przemknie niezauważone, po prostu nijakie ;/

ps. zapodajcie dotychczasowy znak uzdrowiska, bo nie moge sobie przypomnieć szukam w myślach szukam i nic........

--------- już znalazłam i przypomniałam sobie i moge stwierdzić że chętniej zostałabym przy byłym niż decydowała się na nowy shit ;p - może tylko je troszeczke unowocześnić i by było cacy........ :wink:

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 09:19
przez Konsul
To jest najważniejsze, zdaniem laika to nie przypomina i nie kojarzy się te logo z Uzdrowiskiem Kołobrzeg. A właśnie jego rola polega na tym, że ma się z w/w kojarzyć. Tyle i aż tyle.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 10:25
przez FiDo
Deja Vu, nie zgodze sie z Toba co do kwestii konkursowego rozwiazania sprawy. jest to bardzo dobry sposob, stosowany nie od dzis. ostatnio skorzystala z niego chociazby (wszystkim znana) telewizja polska. moglbym jeszcze kilka wymienic. w polsce i za granica. wbrew pozorom nie tylko dzieci, studenci itp biora udzial w takich akcjach, ale rowniez przedstawiciele studiow grafik reklamowych (studiow w sensie firm). jest to o tyle dobre rozwiazanie, ze pozwala wylawiac mlode talenty. w lodzi, gdzie studiuje organizowanych jest ostatnio wiele konkursow architektonicznych na zagospodarowanie terenow pofabrycznych itp. co ciekawe, jeden z tych projektow (powaznych zreszta) wygral moj kolega, student architektury, wowczas byl na 2 roku. pisze o tym dlatego, ze uwazam projekty architektoniczne za bardziej odpowiedzialne zadanie w stosunku do rozpatrywanej tutaj przez nas identyfikacji wizualnej przedsiebiorstwa.
co do samego konceptu loga uwazam, ze jest ok. nie powala ale jest dobre. nie mam nic przeciwko abstrakcyjnym formom, poza tym trzeba sobie zdac sprawe z rzeczy, ktora zwyklo sie czesto nazywac: postepem w sztuce. zyjemy w czasie sztuki awangardowej i mysle, ze wiele nie zaryzykuje mowiac, ze to logo czerpie z tego nurtu.
inna sprawa jest taka, ze logo powinno intrygowac. w tym wypadku pobudzilo kontrowersje. to tez jest efekt. dzieki temu zapadnie wam i mi w pamiec. jednej funkcji jakiej nie spelnia uwazam, to funkcja informacyjna - zgodze sie. ale nie uwazam tego za priorytet :)

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 10:27
przez FiDo

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 10:43
przez telka_es

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 11:12
przez qrczak
Do logo trzeba będzie dodać chyba napis Uzdrowisko Kołobrzeg bo w tej formie na pewno nie kojarzy się z uzdrowiskiem. Wygląda za niczym, prawdę mówiąc. Logo powinno się jednoznacznie kojarzyć z firmą posługującą się tym znakiem. Tutaj za dużo trzeba myśleć, żeby skojarzyć.

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 11:22
przez Martius

PostNapisane: poniedziałek, 19 mar 2007, 11:29
przez FiDo
a.. nic [edited]